En ringformet stjernedannelsesring om NGC1097's centrum  fotograferet af Hubble

Det centrale sorte hul i galaksen NGC1097, har vist sig at være omgivet af nogle meget specielle kemiske forbindelser...

Galaksen NGC1097 som liger 45 mio. lysår herfra er lidt speciel: Det er nemlig en såkaldt starburst galakse, hvor et udbrud i dens centrale sort hul, har skabt en ring af stjernedannelser om dens centrum (Se bill. fra Hubble øverst)

Kemiske forbindelser er ikke noget man tage for givet i det interstellare rum, hvor der er langt mellem atomer, og deres energi-niveauer ofte er for høje til at de kan danne forbindelser, når de mødes.

Men det er anderledes i stjernedannende støvskyer, og endnu mere anderledes når de er forbundet med emissioner fra et enormt sort hul, som i centeret i NGC1097.

Billedet herover viser galaksen NGC1097 tv. (Credit: ESO), og radio-billedet af dens kerne dækker et område på kun 2100 lysår (Credit: ALMA)

Det nye ALMA radioteleskop hvor mange paraboler danner et kvadratkilometer stort teleskop har nu gjort det muligt at studere forholdende i NGC1097 nærmere. Og de har afsløret nogle meget anderledes kemiske forbindelser end man er vant til at finde

Kunstners fortolkning af opdagelsen

Men det sorte hul fra NGC1097's kerne er meget aktivt og pumper ioner ud fra centeret i 2 kraftige jets, hvor de fortættes i en sky om centeret, og dermed kan danne disse forbindelser.

Analyser af de kemiske forbindelser i- eller omkring denne stjerne-chokbølge viser at den indeholder nogle ret specielle kemiske forbindelser; bla. HCN (hydrogen cyanid) og HCO+ (formyl ion) forbindelser.

LÆS MERE på National Observatory of Japan