Det er lykkedes at finde en gammel dværgstjerne som - at dømme efter dens meget lave jernindhold - må være en af Mælkevejens anden generation stjerner mindre end en milliard år efter Big Bang.

De første stjerner var supermassive og levede ikke længe før de eksploderede som supernovaer, der spredte jern og andre tungere grundstoffer og satte en kædereaktion af stjernedannelser igang - det første "starburst" som afsluttede universets"mørke periode" og der blev lys.

Og for hver stjernegeneration der er gået siden, er de blevet beriget med lidt mere jern fra de stjerner der er eksploderet i den mellemliggende periode. Derfor: Jo mindre jern en stjerne indeholder, jo ældre er den.

Store stjerner lever ikke længe, så hvis man vil finde en meget gammel stjerne skal man lede efter en lille beskeden stjerne.

Og stjernen  som man i forvejen godt vidste hørte til en meget gammel stjernehob, har vist sig at være den stjerne man hidtil har undersøgt med det laveste jernindhold med kun 1/10.000.000 af Solens jern-indhold.

Men samtidigt undersøgte man også dens indhold af andre grundstoffer og fandt at den havde et meget højt indhold af Carbon, hvilket er usædvanligt. Derfor foreslår forfatterne til undersøgelsen, at den må være dannet direkte ud af en supernova-rest fra en af de enorme første generation-stjerner som satte stjernedannelserne igang.

Det udgør i midlertidigt et problem i forhold til den gængse teori om at de første stjerner var meget store, så forfatterne foreslår forsigtigt at man måske skal revidere opfattelsen af de første stjerne som værende meget store.

Dels fordi man har identificeret den beskedne SMSS J031300.36-670839.3 som en anden-generations stjerne, men i endnu højere grad fordi en række massive stjernedannelser direkte ud af supernovaresterne fra den første generation, ville have splittet de første galakser ad!

LÆS MERE på massachusetts institute of technology