Solen lige nu

RSS Feeds

Online Brugere

Vi har 47 gæster online
Banner
Fund af nye stjerner i Orion-tågen
Skrevet af Henrik Rosenørn
Torsdag, 01. marts 2012 12:28
Astronomi - Stjerner

I hjertet af de interstellare stjernedannende skyer dannes nye stjerner. På et tidspunkt tændes de og begynder at blæse skyerne fri af sig, og først da dukker de op som synlige stjerner. Men infrarøde rumteleskoper kan se ind i hjertet af tågerne, og se dem "arbejde sig ud" længe før de bliver synlige i det visuelle spektrum. Dermed har Hershell og Spitzer kunnet afsløre en række nye stjerner i M42

ESA's infrarøde Herschel rumteleskop har sammen med Spitzer udforsket det største og nærmeste stjernedannelses-område i vores kvadrant af galaksen: Nemlig Oriontågen M42.

På billedet ses de begravet i de gasser som de er født af, hvoraf de nærmeste dele af tågen vil blive tiltrukket af de nye stjerner og vil indgå i dannelsen af stjernen og/eller planetsystemet.  Gasserne der er lidt længere væk fra de nye stjerner vil blive blæst væk af den infrarøde stråling, når først de blusser rigtigt op.

Kilder: ESA og NASA