Ind imellem kommer der pludseligt små røntgenglimt fra galaksernes centra sorte huller, når de sluger en stjerne. En ny computersimulation har gjort det muligt at forstå og forudse dem

Galaksernes centre domineres altid af et enormt sort hul, med masser på flere millioner solmasser.Udenom dem dannes der tregelmæssigt nye stjerner i de tumulte støvskyer udenom hullet, og indimellem sluges en af dem af det sorte hul. Når de gør det, udsender gasserne små røntgenglimt.

Men nu har man fundet et mønster i lysudsendelsen fra disse glimt, både i det visuelle og røntgen spektret. Analhyser af dette mønster gør det muligt at forstå hvad der sker, og lige så vigtigt; At forudse hvornår udbrudende kommer, så man kan studere dem lige fra starten

I billedserien herunder fra coputersimuleringen, kan man se hvordan stjernen rives fra hinanden, og gasserne accelereres ind mod der centrale sorte hul

Den slags glimt er sjældne og sker typisk kun hvert 10.000'ende år i en galakse af Mælkevejens størrelse.
Men i et univers med over 10 milliarder galakser, hvoraf vi måske kun kan se udbrudende i den nærmeste milliard galakser, bliver det alligevel til en del hændelser.

Kilde: National Science Foundation