Solen lige nu

De første billeder fra WISE
Skrevet af Henrik Rosenørn
Fredag, 19. marts 2010 11:55
Rumfart - Rumteleskoper

NASA's nye Wide-field Infrared Survey Explorer, eller WISE rumteleskopet, har vist sine første "rigtige astrofotos", der viser hvad den kan

Billedet her viser stjernehoben Berkeley 59 th (blå klumper th) og den tåge de er født af. Tv. er en associeret supernovarest  NGC7822

Stjernerne som kun er få millioner år gamle er netop ved at gøre sig fri af tåge. Den røde/orange glød omkringstjernehoben er tåger der er op varmet af strålingen fra den unge stjernehob.

De grønne filamenter i yderkanten af billedet er grænsen for de tætte tåger som har klumpet sig sammen i stjernedannelsen. et grønne materiale er opvarmet polycykliske aromatiske hydrocarbonider, som vi også kendre fra Jorden, i skorstene, på sommergrillen oa., hvor der har været intens varme

ngc7822-IR

Blåt viser 3.4-micron, cyan, 4.6-micron, grøn, 12-micron og rød, viser 22-micron lys.

De røde klumper in den grønne tåge er begyndende anden generations stjerner, der er dannet efter en supernova eksplosion som var afslutningen på en af de største og dermed mest kortlivede stjerner i stjernedannelsen