Tidlige sorte hullers vækst

I det tidlige univers var galakserne små. Men alligevel dukkede nogle galakser med supermassive centrale sorte huller op som quasarer, mens de fleste andre galakser  nye opdagelser har vist at de første stjerner var enorme, og de også vist at galaksernes supermassive centrale sorte huller også allerede var meget store dengang - selvom galakserne var små!

Sloane Digital Sky Survey har opdaget mange millioner solmasser store centrale sorte huller i galakserne, allerede en milliard år efter Big Bang. Og det har skabt en stort spørgsmål: Hvorfor nogle centrale sorte huller voksede så hurtigt, mens andre skulle bruge 13,6 milliarder år om at opnå den samme masse som andre hurtigt gjorde?

For at besvare det har astronomer kørt den største simulation af galaksernes udvikling i det tidlige univers nogensinde. Og simulationen som kaldes "MassiveBlack" viser hvordan de tidligste galakse kollisioner dannede nogle massive sorte  huller - quasarerne - mens andre som ikke kollidere tidligt fik lov til at vokse stille og roligt