Illustration af universets udvidelse efter Big Bang og inflationen (tv)
Alting begyndte faktisk ikke med Big Bang, for der var en kort periode lige før selve Big Bang der kaldes 'Den kosmiske inflation' (tv på illustrationen ovenfor), hvor rummet om universet udvidede sig lige inden selve Big Bang.

Flere forskere har teoretiseret om at mørkt stof kunne stamme fra denne periode, men ingen har hidtil kunne komme med nogle argumenter der kunne understøtte teorien som kunne dokumenteres med observationer. Hovedargumentet for teorien er at hvis mørkt stof var en rest fra Big Bang burde det være blevet afsløret i partikelfysiske eksperimenter. Hvis det derimod er en Scalar partikel som Higgs bosonen, som ikke nødvendigvis hænger sammen og interagerer med baryonsk stof, kan det stamme fra tiden før Big Bang.< br>