den kosmiske mikrobølgebaggrund

I foråret offentliggjorde ESA Planck satellittens kortlægning af den komiske baggrundsstråling. Og kosmologerne som har diskuteret det nye billede lige siden, er stadig uenige om hvorvidt teorien om hvordan universet udvidede sig, skal revideres

Den del af Big Bang teorien, der handler om hvordan universet pludselig udvidede sig eksponetielt kort efter selve Big Bang, kaldes Inflationsteorien. Ifølge inflationsteorien udvidede universet sig kort efter Big Bang sig hurtigt fra en subatomar-størrelse, til  en lille bold-størrelse. Den komsikse baggrundsstråling menes at at stamme tilbage fra denne fase.

Men fordi det var så kompakt, skulle det være ret jævnt fordelt.

Man har godt nok fundet større strukturer i det, som ikke konflikter med teorien. Men det nye Planck kort viser langt flere signifikante mindre detaljer, som ikke burde være der, fordi det burde være blevet jævnet ud.

Det sætter dermed nogle spørgsmålsstegn ved teorien, som nogle forskere mener dermed kræver en fuldstændig revision, mens andre mener der mangler nogle andre brikker.

Disse forskellige synspunkter blev diskuteret forleden på et møde i Kavli foundation, som har publiceret nogle af synspunkterne fra mødet