Mælkevejen

To skotske forskere viser matematisk, hvordan sonder der kan kopiere sig selv af materiale de opfanger på vejen, vil kunne udforske hele galaksen på relativt kort tid. Sådanne mikrosonder vil være for små til at opdage, så vi kan iogså have været besøgt af andre med samme idé

Drs. Arwen Nicholson og Duncan H. Forgan fra University of Edinburgh har tidligere vist matematisk hvordan en galaktiske udforsknings-sonder kan opnå meget store hastigheder ved en serie "slynge-manøvrer" og på den måde kan udforske hele galaksen. Nu har de udvidet modellen ved at vise at sonder der kan kopiere sig selv fra interstellart materiale, kan sende kopier i alle retninger

Dermed hævder de, kan vi have været besøgt af sådanne små sonder, som endda stadig kan være her - ubemærkede i kraft af deres lille størrelse.

Formålet med modellen er ikke at lave en 'UFO-teori', men at komme med den mest  omkostningseffektive måde at udforske galaksen på.

Modellen forklarer bare samtidigt hvorfor vi ikke kan se eventuelle besøgende sonder - simpelthen fordi de vil være ret små.

Dermed forklarer modellen så det såkaldte "Fermi-paradoks": At hvis liv er almindeligt burde vi have set det for længe siden, så ergo er der nok ikke liv.

Men det kan altså sagtens have været eller være der alligevel.

Kilde: arXiv