Gammarøntgenglimt (GRB) som er nogle af de mest energirige fænomener på himlen, menes at stamme fra kolliderende neutronstjerner. Det er i alt fald lykkedes at koble en tyngdebølge sammen med et gammaglimt som astronomerne mener stammer fra sådan en begivenhed. Men det er kun et enkelt tilfælde, så resten er man ikke sikker på og gammaglimtende er stadig et mysterie fra tidernes begyndelse.

Men da gammaglimtet GRB 190114C blev opfanget af SWIFT rumteleskopet 14 jan, kunne man 2 timer efter rette ALMA radioteleskoperne mod den, og yderligere 2 timer efter også Karl G. Jansky VLA'en i Mexico.
Ved at kombinere data fra de 3 observationer kunne astronomer fra bla. Bath University afgøre gammaglimtet er meget lidt polarieret- faktisk var under 0,8% af lyset polariseret.
Dermed kan astronomerne sige at magnetfelter spillede en meget lille rolle i dannelsen af dette GRB, så nu vil forskerne undersøge flere gammaglimt for at se om det gælder alle GRB. Det vil ifølge forskerne være et mileskridt i retning af at afdække gammaglimtendes hemmelighed.