Rumteleskoper

James Webb rumteleskopet pakket og klar til opsendelse
NASA har offentliggjort de første billeder af James Webb rumteleskopet, pakket sammen og klar til at komme i raketten, inden opsendelsen i 2021 skriver NASA. Man kan se hvordan den skal pakkes sammen på denne video.

I modsætning til Hubble, som observerer i nær UV/IR og synligt lys, skal vil 6,5m store rumteleskop observere ved lidt længere bølgelængder, så den kan se mere rødforskudte/tidlige galakser, såvel som observere exoplaneter direkte.
ESAs BepiColombo sonde der passerer Jorden  10 april 2020
10 april 2020 kan vi se noget så usædvanligt som et rumfartøj der flyver forbi Jorden!

Det er ikke en UFO,men ESA's BepiColombo rumsonde som er på vej til Merkur, som 10 april laver en gravity assist passage tæt forbi Jorden, for at få fart ind mod det indre solsystem. Det bedste sted at se den fra er Sydafrikanere, men den kan også ses fra Danmark når den passerer os i en højde af kun 12.700km. De præcise tider kan ses hos ESA
Når den passerer Jorden har den allerede rejst 1,4 mia km. Men den vil foretage yderligere 8 gravity assist manøvrer forbi Venus og Merkur, inden den når sin endelige bane om Merkur skriver ESA

Det 6,5 m store James Webb rumteleskop (JWST), som har været 10år undervejs, skal efter planen opsendes næste år i 2021.

Udover at have 270% større opløsningsevne end Hubble rumteleskopet, er den også udstyret med en langt mere avanceret instrument-pulje end det 30år gamle Hubble, som sidst fik opdateret kameraer og elektronik i 2009. Derudover har JWST nye instrumenter som er designet specifikt til at observere exoplaneter i detaljer. Derudover bliver ESO også færdig med deres 39m Extremely Large Telescope i løbet af 5år.

Derfor flokkes exoplanetjægere i denne til om at planlægge observationskampagner, med instrumenter som JWST og ELT.
NASA planlægger fx deres egen observationsrække, mens forskere i disse dage mødes for at diskutere hvilke biosignaturer, man skal kigge efter;
Hverken Oxygen, CO2 eller methan (prutlugt:) er i sig selv beviser på liv, men hvis der er både CO2 og methan, må der være en løbende tilførsel af det. Eller hvis man kan observere sæsonsvingninger ligesom Jordens CO2 niveau varierer med årstiden skriver Victoria Meadows, direktør for Virtual Planetary Lab
rumteleskopet IRAs driver nu rundt som et tonstungt stykke rumskrot
Det infrarøde rumteleskop IRAS som blev opsendt i 1983, er forlængst slukket og udenfor kontrol. Sidste uge udsendte Geolabs en række tweets, om stor risiko for en kollision 30/1 med en slukket militærsatellit GGSG-4 fra 1967, som de beregnede ville passere hinanden i en afstand af kun 15-30m!
Umiddelbart vurderede man risikoen til 1/100, men da man fandt ud af atGGSG-4 har en 18m lang arm, hævede man risikoen til 1/20. Og problemet med satellitter som IRAS og GGSG-4 er at man ikke havde mulighed for at gøre noget for at undgå en mulig kollision, som ville have skabt en kaskade af ny rumskrot. Så man kunne kun kigge på og håbe det bedste ... Og heldigvis skete der intet!

De sidste måneder af 2019, har man både måtte flytte ISS og et af ESA rumteleskoper, som begge var i risiko for at blive ramt af nogle af Space-X's nye internet-satellitter. Så med udsigten til ti-tusinder af kommercielle satellitter og udviklingen af militære stealth-satelitter, vil situationer som denne, blive både hyppigere og sværere at holde øje med.
Så alle rumfartsorganisationer råber op om at der er brug for krav og reguleringer af den voksende rumindustri nu,skriver professor Grogory Cohen på 'The Conversation'