Saturn

Kratre på saturnmånen Titan
Selv om det er nogle år siden Cassini sonden brændte op i Saturns atmosfære, studeres den data stadigvæk. En ny undersøgelse af radar-kortlægninger af topologien omkring den skydækkede Saturn måne Titan's poler, viser at de sandsynligvis er af cryo-vulkansk oprindelse

Titan er især kendt for sine søer,bjerge og skyer. Søerne alle er beliggende omkring dens nordpol, er efter alt at dømme fyldt med methan som udgør den primære kemiske bestandel på Titans overflade.Tidligere undersøgelser har vist at disse søer efter alt at dømme er kratre der er blevet fyldt med methan. Men i en artikel publiceret i geophysical journal Morphologic Evidence for Volcanic Craters near Titan's North Polar Region viser forskere at flere af dem ikke er meteor-nedslagskratre, men sandsynligvis vulkanske kratre efter eksplosive vulkanudbrud, som er skabt af is og væsker som under stort tryk fra den kilometer tykke isskorpe er eksploderet som et vulkan udbrud.
Se også Evidence for Volcanic Craters on Saturn’s Moon Titan
Geologisk kort over Titan, baseret på radar- og infrarøde observationer fra Cassinisonden 2004-2016
Det er lykkedes at lave en komplet geologisk kortlægning af Saturnmånen Titan, baseret på radarobservationer og infrarøde billeder fra Cassinisonden 2004-2016. Kortet (klik for fuld størrelse) er 1:20.000.000 skriver NASA
Blå: Søer
Lyseblå: Sletter
Lilla: Klitter
Lyserød: Sprækker og kanaler (kaldet 'Labyrinter')
Gul: Bakker og bjerge
Rød: Kratre
Titan er det eneste objekt i Solsystemet udover Jorden, som har stabile væsker (Dvs i flydende form) på overfladen, selvom Titans regn og søer ikke er vand, men methan og ethan.
En ny kategori storme er opdaget på Saturn - mellemstore storme
Jupiter er kendt for sine stormfulde skybælter, mens Saturn normalt kun præges af tynde skybælter med små kortlivede storme og med lange mellemrum nogle meget Store hvide storme. De små storme er typisk 2000km store og varer nogle dage, mens de store er 10x større, varer adskillige måneder og kan trække en hale efter sig, der strækker rundt om hele planeten!

Men et nyt studie af Saturn baseret på mange amatørastronomers fotos, og nogle færre men mere detaljerede billeder fra Hubble og Calar Alto observatoriet, har afsløret en hidtil uset tredie type storm: Mellemstore storme!
Det lyder måske banalt, men i de 10år Cassini-sonden kredsede om Saturn, så man ingen af disse storme, som nu dukker op om planetens nordpol. Desuden er der meget stor forskel på størrelses-forholdende; De nye er 10x større end de små storme, men kun 1/100 så store som de store.

De store storme dukker normalt op med årtiers mellemrum og da den sidste blev set af Cassini i 2011, mener forskerne at de nye storm kan være Store hvide storme der er fejlet eller blevet opløst inden de voksede sig helt store.
De skriver at de fortsat vil holde øje med dem for at se om de udløser mange lyn ligesom de store storme, eller om de mere ligner de små storme. Studiet er publiceret i Nature Astronomy 2019
3 grupper af måner om Saturn, der roterer hver sin vej om gasplaneten Sidste år fandt forksere 12 nye måner om Saturn, og med nye 20 fund af Saturnmåner, kommer Saturn op på 82 måner, og slår Jupiter med 79 af pinden som Solsystemets "månekonge" skriver Careneige Science Institute.

De nye måner er fundet med 10m Subaru teleskopet på Mauna Kea på Hawaii, som gennem flere nætter har studeret området omkring Saturn for at finde flere måner
Saturn og dens ringe fotograferet af Cassini sonden inden den endte sine dage i Saturn
Da Cassini-sonden i 2017 dykkede ned i Saturns atmosfære hvor den brændte op, sendte den magnetfelt- og gravitationsdata tilbage, som afslørede skyformationer og detaljer ned til 8,500km dybde. Det lyder måske af meget, men er kun 15% af afstanden til kernen.

Men analyser, teorier og simulationer af disse data har nu afsløret en hel ny side af gasplaneter; Saturn består mest af brint og Hydrogen som man godt vidste bliver flydende under det høje tryk længere nede. Men dataene viste at disse flydende "gasser" følger de magnetfeltlinier som man kan se toppen af. Og analyserne viser at når den flydende elektrisk ladede Brint/Helium afbøjer magnetfeltet, bliver det geléagtigt "som honning" og det kan være forklaringen på at Jetstrømmende ikke fortsætter længere ned gennem de flydende lag, fordi de er i magnetfeltets magt og ikke styres af vindende over dem, skriver Australia National University